Åpnet en alkoholfri Drive Thru bar i Risør
Publisert: . Sist oppdatert:
Skrevet av
Lea Tvervåg
Prosjekt- og kampanjeansvarlig
Tirsdag åpnet vi den alkoholfrie pop up-utstillingen Drive Thru bar på parkeringen ved Risørhallen i Risør. Det hele var en større utvikling basert på årets vinnerbidrag, "Polet Drive Thru" i den landsdekkende konkurransen DeathTrip.
Baren hadde jevnt trøkk i åpningstiden. I løypa fikk de bestille av en alkoholfri meny gjennom en callingstasjon, bli servert, prøve promillebriller, ta trafikksikkerhetsquiz og helt til slutt sett en rusforebyggende film laget av Gustav Sigmundstad (18) fra Risør videregående skole.
Kom med full bil
Åpning av en Drive Thru bar på en ellers kald og mørk tirsdagskveld er ikke vanlig kost i Risør. Blant nysgjerrige besøkende kom også selve vinneren, Sigmundstad til arrangementet, og kjørte gledelig innom og gjennom utstillingen med bilen sin full av venner. Han mener den var overraskende og gjennomført:
- Dette er veldig kult!
Et viktig budskap
Elementene i kampanjen besto av et lysskilt med teksten "Drive Thru Bar", en callingstasjon for å legge inn en bestilling, en "bar" som var "matluken" der besøkende fikk servert drikke og chips, en holdestasjon hvor besøkende måtte stoppe bilen for å prøve promillebriller, og helt til slutt fikk de se rusforebyggende kampanjevideo laget av Sigmundstad. De deltok også i trafikksikkerhetsquiz med hjelp av en QR-kode på baksiden av pastillesker vi delte ut.
Viktigst av alt så fikk vi pratet og informert folk om konsekvensene og faren ved å ruse seg og kjøre, fordi ekte kjørepils er alkoholfri. Dette hadde vi ikke klart uten hjelp av frivillige ungdommer i Ung i Trafikken-klubbene, Gjerstad og Grimstad trialklubb.
Baren setter fokus på ruskjøring som et problem
Tall fra Utrykningspolitiet (UP) viser at flere under 25 år blir tatt i ruskontroller i år sammenlignet med i fjor. Foreløpige tall viser at minst 111 personer har mistet livet i trafikken hittil i år. Med arrangementer og kampanjene vi lager jobber vi kontinuerlig for å nå nullvisjonsmålet om null hardt skadde og drepte i trafikken. Drive Thru baren var ett av mange tiltak vi utførte i år.
Varaordfører i Risør, Viktor Hauge var som andre besøkende, nysgjerrig på baren og tok turen innom. Hauge synes det var stas at vi var på plass i Risør og oppfordret folk å besøke oss på blant annet en Facebook-gruppe kalt "Hva skjer i Risør?" og innom nærliggende bensinstasjoner:
- Dette er et veldig bra tiltak, og det er trist at media velger å fokusere på markedsføringsstuntet i stedet for saken, sier Hauge.
Det er en grunn for at dette ikke er realiteten
"Polet Drive Thru" vant årets DeathTrip-konkurranse om å lage den beste rusforebyggende kampanjen for trafikksikkerhet. I kampanjevideoen kjører Sigmundstad gjennom det som ser ut til å være en helt vanlig drive thru, men som viser seg å være noe han har kalt "Alkomonopolet", og bestiller så en stor pils og en liten mojito. Videoen avsluttes med et bilkræsj og teksten: "Det er en grunn for at dette ikke er realiteten. Kjør med hodet, ikke med promille".
Les mer om "Drive Thru Bar" og "Polet Drive Thru" her:
Kilder
Statistisk Sentralbyrå - Trafkkulykker med personskade
Statens Vegvesen - Ulykkesstatistikk 2022