Hopp til hovedinnhold

Oppsummert

En grafikk som viser en elsparkesykkel

Elsparkesykkel i Norge

En elsparkesykkel er et effektivt kjøretøy som kan være miljøvennlige, spesielt når de erstatter bilbruk for korte turer og hvis de har en lengre levetid. Men for å maksimere deres miljøvennlighet, er det viktig med god avfallshåndtering, resirkulering, og effektiv bruk.

I de fleste byer i Norge finnes det mange muligheter for å leie en elsparkesykkel. Du kan også kjøpe din egen. Elsparkesykkelbruk har økt betydelig i Norge de siste årene, særlig i byområder. Bruken er regulert av en rekke lover og regler som har blitt tilpasset etter hvert som populariteten har økt.

Elsparkesykkel er spesielt populært blant ungdom. Aldersgrensen for å kjøre elsparkesykkel er 12 år, og du må bruke hjelm til du er 15 år. Promillegrensen på elsparkesykkel er 0,2.

Fakta og statistikk

6 av 10

unge velger elsparkesykkelen istedenfor å gå.

44%

av ungdom mellom 13-22 år sier de er blitt mer sosiale takket være elsparkesykkel

Jenter er dårligst i klassen

Jenter skader seg dobbelt så mye som gutter. Forskere tror det kan være fordi de kjører oftere to på en.

Bruksområder

Når og hvor kan jeg kjøre elsparkesykkel?

Hvis du er 12 år gammel kan du kjøre elsparkesykkel med hjelm.

  • På veier hvor folk går, må du kjøre i gangfart, 6 km/t.
  • Du kan også kjøre i sykkelfelt, i opptil 20 km/t.
  • Utleie av elsparkesykkel kan stenge på natten kl. 23:00 eller 00:00.

Forskning

Hva sier forskning om elsparkesykkel?

  • 6 av 10 unge velger elsparkesykkel isteden for å gå.
  • 44% av ungdommen i aldersgruppen 13-22 oppgir at de takket være elsparkesykkelen er mer sosiale.
  • 41% av ungdom i alderen 13-22 oppgir at de beveger seg mer utenfor hjemmet, mens 22% oppgir at de bruker mindre tid på dataspill etter elsparkesykkelens inntog.
  • I aldersgruppen 20-22 oppgir hele 65% av ungdommen at de har skadet seg på elsparkesykkel i alkoholrus.
  • 77% av ungdom oppgir at de ikke bruker hjelm på elsparkesykkel. 12% oppgir allikevel at de bruker hjelm hver gang, mens 11% oppgir å bruke hjelm på el-sparkesykkel av og til.

Lov og straff

Hva er reglene for elsparkesykkel?

  • Aldersgrensen er 12 år.
  • Du må kjøre alene på en elsparkesykkel.
  • Er du under 15 år, må du bruke hjelm.
  • Du må ha ansvarsforsikring på elsparkesykkelen din.
  • Promillegrensen er på 0,2.
  • Elsparkesykler som går over 20 km/t er ulovlig.

Små elektriske kjøretøy som elsparkesykkel klassifiseres som «motorvogn» i loven. Det betyr at mange av reglene på for eksempel bil, gjelder også på elsparkesykkel.

Skadeutfall og risiko

Hvor mange blir skadd på elsparkesykkel?

  • På elsparkesykkel er man rundt 5-7 ganger mer skadeutsatt enn man er på en vanlig sykkel.
  • I juni 2021 ble ca. 14 personer skadd på elsparkesykkel hver dag.
  • De fleste ulykkene skjer i helgene og på nattestid.
  • Siden man vet at alkoholrus forårsaker uoppmerksomhet og tregere reaksjonsevne er man mer utsatt på en elsparkesykkel, da små hjul dreier lett og enkelt kan forårsake skade.
Oslo:
  • Oslo skadelegvakt oppgir at de fleste elsparkesykkel-relaterte skadene som oftest er skader på kjeven og armskader.
  • I 2021 ble 1878 personer skadet på elsparkesykkel i Oslo. I 2022 var tallet redusert til 673. Denne nedgangen er kreditert til ny regler og nedgang i antall elsparksykler til leie.
  • Av de 286 skadene hvor elsparkesyklister fikk hodeskade, var det kun 4 som brukte hjelm.
  • Selv om de fleste skadene som forkommer ved elsparkesykkeluhell er kjeve- og armskader, er de mest alvorlige skadene på knær og legger.
  • Risikoen for alle ulykker er høyest i aldersgruppen 23 til 29 år, med de under 22 år på andreplass.

Flere faktasider om kjøretøy