Hvordan ville det gått på jobb hvis du møtte opp ruset?
Publisert: . Sist oppdatert:
Skrevet av
Lea Tvervåg
Prosjekt- og kampanjeansvarlig
Syv ulike yrkesklasser på videregående skoler i Viken og Oslo-området har dette uken fått hvert sitt unike improteater og forestilling av hvordan det ville gått i deres fremtidige jobb dersom de møtte opp ruset.
Du er ikke full på jobb, hvorfor i trafikken? Slik lyder kampanjen "Hvorfor i trafikken?" laget av Erlend Olsen Klæboe, Oliver Sethern og Sara Halen Bostrøm på Mailand videregående skole.
- Dette er da en lokalkampanje basert på 2. plassen i DeathTrip-konkurransen 2023. Det brukes en ny vinkling og stiller et spørsmål kanskje mange ikke har forestilt seg før. Derfor passet det utmerket med et improteater for å vise hvordan det kunne gått! sier prosjektleder Lea C. Tvervåg.
Stuntet overrasket klassene
Elevene ante ikke hva som kom til å skje da vi kom inn og "krasjet" timen. Vi viste kampanjevideoen hvor vi ser en kirurg som drikker på jobben, hvor han ender opp med å ta livet av pasienten sin. Så spurte vi klassen:
Hvordan ville det gått i din fremtidige jobb?
Hver klasse og fremtidig yrke fikk så et helt unikt improteater. Det hele startet på Frisørlinja på Lørenskog videregående skole.
- Det er første og siste gang vi holder dette teateret, og det blir dere enten lei dere eller glade for. Dere er også de eneste som får se det noensinne, introduserer Johannes Blåsternes i Fjas Impro.
Fjas Impro fortsatte med å spørre elevene om et yrke de kan jobbe i, etter de er ferdig med utdanningen. Frisørlinja svarer selvsagt frisør. Teatergruppa får så tildelt ulike roller seg i mellom av elevene, så settes improteateret i gang.
- Fytti katta så gøy!
Erlend Olsen Klæboe er en av tre som jobbet med ide, produksjon og utvikling av kampanjen "Hvorfor i trafikken?".
- Fytti katta så gøy! sier Klæboe da han får høre om lokalkampanjen.
Han og resten av gruppa er ferdig på Mailand videregående skole. To av de på gruppa kom seg ikke unna jobb denne dagen, men dette var noe Erlend ikke kunne gå glipp av.
- Jeg er glad for at jeg kom. Det er veldig stas at kampanjen vår blir brukt. Jeg synes teateret var veldig gøy og en god idè til videreutvikling!
Alvorlig budskap pakket inn i noe gøy
Ung i trafikken bruker ofte humor i mange av kampanjene og prosjektene vi lanserer. Vi har lagt merke til at i DeathTrip, som er av ungdom, for ungdom, ikke er et unntak. Mange av bidragene i konkurransen bruker humor.
- Vi tror at ungdom setter pris på å få budskapet gjennom en humoristisk måte, selv om budskapet er alvorlig. Vi vet at ungdom hater pekefinger og å bli fortalt hva de ikke får lov til gang på gang, derfor er budskapet her: "Fortsett å kjør edru!", sier prosjektleder Tvervåg.
Improteateret Fjas Impro har vært med oss på videregåendeskolene Lørenskog, Mailand og Steinerskolen i Oslo, og besøkt klassene:
- Frisørlinja
- Kokk og servitør
- Interiør- og utstillingsdesign
- Media og kommunikasjon
- Informasjonsteknologi og medieproduksjon
- 2x Allmennklasser med valgfag kunst, media og musikk
Teatergruppa har fått masse skryt av elevene etter teateret.
- Jeg overhørte elever si at "de er så flinke" og til andre elever at de "må glede seg til de besøker klassen deres".
Samarbeid med Fjas Impro i denne lokalkampanjen har løftet budskapet på en unik, men konkret måte.
- Vi bruker det samme budskapet i ulike forutsetninger for å gjøre det relevant til akkurat den klassen vi er i. Til og med lærerne som kanskje var mest skeptisk av alle siden vi "stjal" tid i timene, lo høyest på bakerste rad, avslutter Tvervåg.