Flere unge tatt for ruskjøring
Publisert: . Sist oppdatert:
Skrevet av
Eivind Windingstad Stensrud
Kommunikasjonsrådgiver
Ut oktober måned er det anmeldt flere ruskjørere under 25 år, enn det ble anmeldt ruskjørere under 25 år i løpet av hele fjoråret. Det tilsvarer en økning på 17 % i denne aldersgruppen.
Ferske tall fra UP viser at det hittil i år er anmeldt 2148 ruskjørere under 25 år. I samme periode i fjor ble det anmeldt 1790 ruskjørere under 25 år.
Vi mener at forebyggende og holdningsskapende arbeid er viktig for å snu den negative trenden. Derfor øker vi nå innsatsen på arbeidet rettet mot ungdom og ruskjøring i høst.
Størst økning i Oslo og Øst
Oslo og Øst politidistrikt har begge nå passert det totale antallet ruskjørere under 25 år fra i fjor, med henholdsvis 21 % i Oslo og 7 % i Øst.
Med 100 drepte i trafikken ut oktober i år på landsbasis, mot 80 drepte totalt i fjor, er ulykkessituasjonen et dramatisk bakteppe. I fjor var nesten hver femte dødsulykke knyttet til ruskjøring, viser UAG-rapporten til Statens Vegvesen.
Frykter for julebordssesongen
Vi styrker innsatsen på kampanjearbeidet og oppfordrer ungdom til å vente lenger med å sette seg i bilen etter inntak av alkohol.
- Fyllekjøring er dessverre et problem vi kjenner til hos den yngste aldersgruppen allerede, sier prosjekt- og kampanjeansvarlig Liv Marie Bendheim.
Hun understreker at alkoholen forsvinner saktere fra kroppen enn det mange liker å tro, og at dette er skummelt:
- Vi må også huske på at vi nå nærmer oss julebordsesongen hvor mange sjåfører setter seg i bilen for tidlig dagen derpå. Manglende risikoforståelse og konsekvenstenking fører ofte til at unge tar litt umodne valg.
Kampanjen vår #erduedru
I ruskampanjen vår #erduedru møter vi TikTok-profilen, David Mokel som forsøker å kjøre med promillebriller med TV2-profilen, Dennis Siva som sidekick. Vi har også med oss karakteren Leo, som kjører bil med faren sin hvor han blir distrahert av at sønnen kjører i feil fil. Du kan se videoer og hele kampanjen her.
Kampanjen #erduedru skal gjøre ungdom oppmerksom på problemet, og skape en holdningsendring som får de til å tenke over valgene de gjør, spesielt nå i julebordsesongen. Ved å bruke humor og enkle fakta i videoer postet på TikTok og Instagram, har vi samlet alt ungdom trenger å vite på èn kampanjeside, med muligheten for å lære mer som de forskjellige rusmidlene kombinert med trafikk, på nettsiden vår.
- Innsatsen skal legges inn der hvor vi når ungdom best, nemlig gjennom sosiale medier, avslutter Bendheim.