Elever fra Elvebakken vgs sto bak kampanje mot ruskjøring
Publisert: . Sist oppdatert:
Skrevet av
Lea Tvervåg
Prosjekt- og kampanjeansvarlig
«Ville du sittet på?» er en kampanje mot ruskjøring blant ungdom, som vinkles mot ungdommer som sitter på med andre.
I motsetning til holdningskampanjer vi har gjort tidligere som fokuserer på sjåføren selv, fokuserer denne på de yngste i målgruppen 15-26 år, ungdom som ikke har førerkort enda og ungdom som ikke har planer om å ta førerkortet.
- 14.000 kjøreturer skjer i fylla hver eneste dag i Norge, og det er naturlig for oss å tvile på at alle kjører uten passasjer. «Ville du sittet på?» skal engasjere unge til å tenke seg om, se etter tegn, og hjelpe de med å ta tryggere valg i trafikken, sier prosjektleder Lea C. Tvervåg.
Forrige uke annonserte vi kampanjen nasjonalt på YouTube, TikTok og Snapchat, og lokalt på digitale skjermer i hele Oslo og Akershus (182 skjermer fordelt på kjøpesenter og bussterminaler i regionen).
- Æææ så gøy! skriver elevene i en tekstmelding.
993K
har fått øyekontakt med JCD-skjermene
285K
har sett SoMe-videoen på TikTok (annonsert)
Over 10K
besøkende på landingssiden
50
elever møtte opp på livepoden der jentene bak kampanjen ble intervjuet
330
lyttere på livepoden
500
visninger på Instagram (organisk spredning)
Annonsene fører publikum til en landingsside hvor man får tips som kan hjelpe de med å finne ut om sjåføren sin er edru.
Tirsdag 28. mai hadde Ung i trafikken arrangert livepod i auditoriet på Elvebakken vgs som siste episode i prosjektet Pod i trafikken (PIT). Her fikk vi besøk av elevene bak «Ville du sittet på?», Espen Mevik Gundersen fra episode 4 og Fjas Impro.
Stine Åkerholm og Mathea Haga Kinder fra Elvebakken videregående skole og kampanjen deres «Ville du sittet på?» vant i kategorien Folkets favoritt og 3. plass i kategorien Beste helhetlige kampanje i årets DeathTrip-konkurranse, og 15.000 kroner i premie.
- Stine og Mathea har laget en kjempegod kampanje for målgruppen. De fikk over 1.400 stemmer i kategorien «Folkets favoritt». Det sier nesten seg selv at vi er nødt til å vise denne kampanjen til så mange som mulig, sier prosjektleder Lea C. Tvervåg.
- Samarbeidet med ungdom er superviktig for oss og ungdommen selv. Målgruppa vår gidder ikke å høre på mas, kjeft eller pekefinger. Ungdommen som engasjerer seg i DeathTrip og media vet akkurat hva som fungerer og ikke, og er dermed ekspertene når det kommer til påvirkning av andre ungdom. Vi er utrolig takknemlige for engasjementet Stine og Mathea har vist i prosjektet og ønsker de lykke til videre med utdanningen, sier prosjektleder Lea C. Tvervåg.