– Mindre alkohol blant unge har vært en klar trend siden 2000-tallet, sier psykolog Kari Lossius, klinikkdirektør ved Stiftelsen Bergensklinikkene til VG.
Samtidig opplyser Vinmonopolet at salget av alkoholfritt drikke har gått opp med 40 prosent de siste tre årene.
Trendy å drikke alkoholfritt
– I tillegg er det totalt 40 prosent våre kunder som sier at de synes det er like trendy å drikke alkoholfritt som å drikke alkoholholdig drikke, opplyser Halvor Bing Lorentzen, som er direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet.
Og det er ikke bare i Norge alkoholinntaket hos de unge går ned. For eksempel i Storbritannia er det flere unge som velger bort alkoholen, samtidig som alkoholfrie drinker tar av på puber og barer blant de under 25 år.
Dette er en utvikling som er i vekst, og som ifølge avisa The Guardian skyldes ungdommens helsefokus.
Flinkere til å vise legitimasjon
Samtidig som Vinmonopolet ser at ungdom drikker mindre, opplever de også at flere har blitt flinkere til å vise legitimasjon uoppfordret når de først skal kjøpe alkoholholdig drikke.
– Målet er at ingen under 18 år, eller 20 år for brennevin,
skal få kjøpt alkohol i våre butikker. Derfor spør Vinmonopolets ansatte alle under 25 år om legitimasjon, dersom de ikke viser det uoppfordret, forteller Bing Lorentzen.
