Millionaktørene sjanseløs mot Ung i Trafikken

Store budsjetter og dyre mediebyrå vant ikke over kreativiteten til Ung i Trafikken.

Ung i Trafikken vant prisen for «Årets beste kreative bruk av kino» med sin kampanje «Fyllekjøring er et mareritt» på gårsdagens Big Screen Awards.

På et lite kontor i Dronningens gate 6 på 15 m² ble grunnlaget til «Årets beste kreative bruk av kino» lagt. Knappe finansielle midler og bare to medarbeidere var ingen hindring – i stor kontrast til millionene og store mediebyråer som konkurrentene hadde.

«Hele kinoen ble tatt i bruk med konkurranser, goodiebags, foredrag, dansere, kostymer og man fikk til og med teste promille- og cannabisbriller. Juryen likte spesielt hvordan man brukte kino til å trekke en ung målgruppe til en arena der man med sterke virkemidler fikk de til å kjenne på alvoret rundt det å kjøre i ruspåvirket tilstand», het det fra, juryen – som besto av profilerte fagfolk fra mediebransjen.

Involvering er nøkkelen

Kampanjen til Ung i Trafikken handlet om faren ved ruskjøring og hele arrangementet var skreddersydd for å involvere ungdommen.

-Ved å involvere ungdommen får de være med å forme premissene for hvordan vi skal kommunisere budskapet, samt avgjøre hvilke kontaktflater vi bør være på, sier prosjektleder Liv Marie Bendheim.

-Enestående

Ung i Trafikken danket ut Coca-cola, Lexus, Vipps, Infinitum og Tine. Kampanje- og prosjektleder, Liv Marie Bendheim, hadde vanskeligheter med å uttrykke seg etter bragden.

-Jeg er her målløs og jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal si. Helt utrolig at vi sitter igjen som vinner av kategorien «Årets beste kreative bruk av kino». David mot Goliat-begrepet har vel neppe vært mer treffende, da vi konkurrerte mot nasjonale og internasjonale selskaper som hadde store mediebyråer i ryggen. Helt enestående, sier en storfornøyd Bendheim.

Gjennomføringsevne er avgjørende

Daglig leder i Ung i Trafikken, Stig Eid Sandstad, er i likhet med Bendheim helt overveldet og lykkelig. Han gleder seg spesielt over at det ikke trenger å koste flere millioner å gjennomføre et godt event.

-Det viser at det ikke trenger å koste skjorta å produsere gode kinoarrangement. Det handler primært om kreativitet, planlegging og evner til gjennomføring, sier Eid Sandstad avslutningsvis.

Daglig leder, Stig Eid Sandstad.