Markant reduksjon i antall drepte

Den mest utskjelte gruppen i trafikken er de yngste førerne. Da er det verdt å merke seg at utviklingen på drepte og skadde i aldersgruppen 16 – 24 har vært formidabel.

Den mest utskjelte gruppen i trafikken er de yngste førerne. Da er det verdt å merke seg at utviklingen på drepte og skadde i aldersgruppen 16 – 24 har vært formidabel.

Ser en på statistikken har Norge siden 2000 redusert antall drepte i den omtalte aldersgruppen med 80 prosent. Reduksjonen hva gjelder skadde er på 68 prosent.

Daglig leder i Ung i Trafikken, Stig Eid Sandstad, gleder seg over tallene.

-Reduksjonen er enestående, og det viser hvorfor Norge er best på trafikksikkerhet i verden. Videre gir det motivasjon til å arbeide enda hardere og snakke med flere ungdommer om hvorfor det er avgjørende å ta kloke valg i trafikken. For vi har ingen å miste, understreker Sandstad.

Daglig leder i Ung i Trafikken, Stig Eid Sandstad.

-Hva skyldes nedgangen?

-Det er en sammensetning av flere elementer – men ser en på noen nøkkelfaktorer er strategisk kunnskapsbasert og holdningsskapende arbeid i skolen vesentlig. Det er med på å påvirke handlinger og holdninger til våre ferskeste sjåfører, sier Sandstad.

Ung i Trafikken-lederen slår et slag for sosiale medier, som han mener har vært avgjørende for reduksjonen. Sandstad tror ungdom nå avtaler på forhånd på sosiale medier hvem som skal kjøre til/fra fester i helgene, og at det dermed er mindre promillekjøring enn tidligere.

Statistikken viser også at Sandstad treffer blink. Fra 2010 til 2018 ble antall unge bilførere innblandet i personskadeulykker natt til søndag redusert med hele 72 prosent. Og bare de siste fem årene har skaderisikoen for unge bilførere nærmest blitt halvert.

Les om fyllekjøring.

Skal ned til null

Selv om tallene er kraftig redusert på bare noen år, er Ung i Trafikken ikke fornøyd før tallet på drepte og skadde i trafikken er null.

– Er det én ting vi har lært om trafikksikkerhet, så er det at gode resultater er forgjengelige med mindre vi hele tiden er skjerpet og holder fokus på målet. Har man lykkes godt en stund kan det være fristende å lene seg litt tilbake. Da vil tilbakeslaget komme ganske fort, og antall drepte og hardt skadde i trafikken vil øke igjen. Ung i Trafikken vil derfor jobbe knallhardt for å ivareta våre yngste førere også i fremtiden, avslutter Sandstad.