Ikke vær dust

Ung i trafikken sitt geriljastunt ble filmet av VGTV

HAR DU LAGT MERKE TIL #IKKEVÆRDUST? 

I kampanjen på tre videoer spiller God Kveld Norge personligheten Aleksander Sæterstøl, tre ulike karakterer som alle på en ironisk, humoristisk og overdreven måte viser de problematiske sidene med elsparkesykkelkjøring.  

Temaene i videoene er promillekjøring på elsparkesykkel, uoppmerksomhet på elsparkesykkel og det å kjøre to på samme elsparkesykkel. Kampanjen kan sies å spille løst og ledig på humor og ironi. 

GERILJASTUNT

Voi elsparkesykler i Oslo sentrum har denne uken blitt tapetsert med blå klistremerker. Klistremerkene er en del av Ung i trafikkens #ikkeværdust satsing, for å fremme atferdsendring og holdningsbygging på elsparkesykkel.

Klistremerkene i Oslo var første del i kampanjens geriljastunt, og skal nå rulles ut til Voi-sparkesykler i Bergen, Trondheim og Stavanger i samarbeid med Voi Scooters.

På klistremerket er det en QR-kode man kan scanne for å havne på landingssiden til kampanjen #ikkeværdust. Her finner man tre videoer med et ironisk blikk på problematisk elsparkesykkelkjøring, og man finner informasjon og fakta om forsvarlig bruk av elsparkesykkel. Klistremerkene blir da en fysisk kobling mellom de faktiske syklene på fortauet og kampanjen på landingssiden og i sosiale medier.  

SPISS KOMMUNIKASJON

-I kampanjen syntes vi det var viktig at Ung i trafikken snakket ungdommens språk. For å trenge gjennom støyet på sosiale medier må man innimellom gjøre utradisjonelle valg og her ble vi veldig fornøyde med resultatet. Vi er også veldig fornøyde med den flotte samarbeidspartneren vår Voi, siden vi får bruke syklene deres til dette formålet, sier Liv Marie Bendheim, prosjektansvarlig i Ung i trafikken.  

INNSTRAMMING 15.JUNI 

Kampanjen kommer i kjølvannet av at Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård endelig meldte at nye regler for elsparkesykler kommer 15.juni. Nye regler er noe Ung i trafikken har etterspurt i lengre tid.  

-Som Norges eneste trafikksikkerhetsorganisasjon for ungdom, er det viktig at vi ikke bare rekker pekefingeren, men at vi også heier på tiltak som legger mer til rette for ungdom. Her syntes vi regjeringen har endt på en god mellomting, fortsetter Liv Marie.  

Skjermdump fra VGTV

Når reglene trer i kraft, blir elsparkesykkel ansett for å være «motorvogn» og ikke sykkel, i tillegg kommer det en promillegrense på 0.2, aldersgrense på 12 år, og hjelmpåbud for de under 15 år. 

-I denne kampanjen har vi valgt å fokusere på ulike former for uforsvarlig opptreden på elsparkesykkel, noe som nå med nye regler kan resultere i bøter. Nå er det ikke mer enn et par øl på byen som skal til før man kan få bot mellom 7.000-13.000kr, det er mye penger for unge mennesker, avslutter Liv Marie.