«Polet drive thru» vant årets helhetlige kampanje i DeathTrip-finalen 2022

Se video med Leo Ajkic som intervjuer vinnerne av DeathTrip 2022

Gustav Sigmundstad fra Risør videregående skole vant hele premiepotten på 30.000 kroner for beste kampanje mot ruskjøring: – Det å jobbe med et prosjekt som gir mening har vært viktig, sier han.

«Polet drive thru» spiller på humor og selvfølgelighet

I filmen får du se en bilkjørende ungdom som bestiller en stor pils og en liten mojito. Bestillingen skjer gjennom en automat, lik en «drive thru»-automat man kan finne på McDonalds. Filmen endrer seg så til et bilde av en bil som tilsynelatende har krasjet og over bildet kan man høre og lese teksten: «Det er en grunn for at dette ikke er realiteten».

Se intervjuer av vinnerne med Leo Ajkic

– Humoren får ungdommen til å stoppe opp og se filmen slik at de får med seg en mer alvorlig slutt, sier Sigmundstad i sin presentasjon til jury og publikum.

På plakatene og i filmen fremstiller Sigmundstad take away-kopper med alkohol med teksten «Kjør med huet, ikke med promille».

I kampanjen spilte Sigmundstad på Vinmonopolets logo, som han har snudd opp ned til varemerket «Alkomonopolet». Du kan se hele vinner-kampanjen her.

– Det var en lang idèprosess og jeg husker ikke helt hvordan idèen kom til hodet mitt, men jeg husker jeg synes det var en morsom idè med «drive thru», fortsetter Sigmundstad, som har hatt lang interesse for film- og bildeproduksjon.

Risøringen var overrasket over at han stakk av med seieren etter å ha sett de andre bidragene i konkurransen.

– Jeg trodde ikke jeg hadde sjans og ble mildt sagt sjokkert da de leste opp navnet mitt.

Se alle bidragene i DeathTrip 2022, her.

Risør videregående skole stakk også av med andreplass

Kampanjen og slagordet «ErduEdru?» fikk tildelt andreplassen i konkurransen. Gruppen bak, Pål Christoffersen Ramskjær, Eir Hofsli Rødven og Johanne Øvland Søstuen, fikk premiepotten på 15.000 kroner. Dermed kunne Risør vgs smykke seg med første og andreplass i DeathTrip.

– Vi er glade for andreplass. Vi er også inspirert til å fortsette lignende arbeid i fremtiden, da vi tidligere er mer vant til mer hypotetiske oppgaver enn det vi har gjort i dag, sier gjengen bak slagordet.

Tredjeplass gikk til «Fra drøm til mareritt» fra Sørumsand videregående skole.

Vinner av Beste interaktive produkt

For første gang i år hadde DeathTrip-prosjektet en ekstra kampanje for beste interaktive produkt. Vinneren ble Simen Johansen og Christoffer Langseth’s spill «#NoExtraLife» ved Hamar Katedralskole. Se alle de interaktive bidragene her.

Folkets Favoritt

«Jævlig unødvendig» gikk av med seier etter å ha blitt stemt frem som folkets favoritt. Gruppa fra Horten videregående skole, Gard Raddum Wikmark, Johannes Bærhaugen, Nora Lunne, Sara Nerland og Lilly Gunnerød synes det er ekstra stas når det er folket som har stemt.

– Det er gøy at det er folk som faktisk har likt det vi har laget, fordi vi har jobba for det! Det føles fantastisk å kunne vinne, i hvert fall når det er så mange som er så flinke.

Se bidraget her.

Oppfordret til gode handlinger

Juryen mener at «Polet drive thru» er genial fordi den er så enkel, kort og åpenbar. Den oppfordrer til gode handlinger, men den forteller ikke hva den enkelte skal gjøre.

Av over 110 innsendte bidrag fra hele landet, tok elever fra Risør videregående skole både første- og andreplass i DeathTrip-prosjektet. Konferansier, Leo Ajkic fikk æren av å overrekke premier foran en full sal på Saga Kino i Oslo.