DeathTrip vinnere 2021

Folkets favoritt

Ingen Match

Kampanjen er laget av Kamilla Mølbach Espeseth, Martin Sandmo Jensen, Sunniva Tollefsen og Lea Lorentzen fra Horten videregående skole.

Close race mellom de nominerte

Vi fikk inn totalt 1713 antall stemmer. Det ble en thriller av en avstemming mellom kampanjene «Ingen match» og «Drit i bilen. Du kommer deg hjem». Lenge så skilte det kun 4-5 stemmer, hvor de nominerte byttet på å lede an. På oppløpssiden satt «Ingen match» i et ekstra gir, dro fra, og fikk de avgjørende og viktige stemmene for å vinne Folkets Favoritt.

Dette mener folket om «Ingen match»:

Den var innovativ og brukte tinder som sin sentrale «niche».

Man kunne se at hele reklamen/filmen var godt planlagt.

Kampanjen bruker en app ganske mange unge kjenner til, og kan virke på en måte som gjør at unge ser humoren i kampanjen, men samt får med seg budskap som en kan ta med seg videre.

Smart tenk og litt moderne.

Jeg likte at den Tinder sveipingen var en referanse til valg man tar.

Jeg likte at han tok flere «valg» og når du gjorde feil ble ting borte (slik det er hvis du mister livet ditt i trafikken).

Veldig kreativ måte å formidle budskapet på.

Har ikke sett noe lik den.

Folkets meninger om kampanjen

Ung i trafikken vil bruke kampanjene

Ung i trafikken vil bruke mange av bidragene som er laget og sendt inn i årets DeathTrip i sine kampanjer og prosjekter. Vi gleder oss masse til å vise frem gode kampanjer og produkter, og ikke bare vinnerbidragene eller finalistene. Det er sendt inn en rekke produkter og idéer som vi vil ta med oss videre, og vi må rette en stor takk til alle ungdommer og lærere som har bidratt. Gratulerer til alle vinnerne for velfortjente kåringer.

Prosjektansvarlig Liv Marie Bendheim

1.plass – Fagjury

Det blir for dumt

Førsteplassen i DeathTrip 2021 er «Det blir for dumt» fra Drømtorp videregående skole som vinner 30 000 kr. Kampanjen er laget av Linea Egeland, Stephanie Smith Nielsen, Jacob Bolin Lund og Celine Bratlie.

Juryen synes kampanjen er svært helhetlig. Kampanjen spiller på felleskap – det å passe på hverandre, og bruker sosial aksept og stigma som et effektivt virkemiddel. Ingen liker en fyllekjører. Budskapet går igjen i alle elementene. Mange vil kjenne seg igjen i situasjoner som «blir for dumt». Kampanjen spiller på følelser som ungdom lett relaterer til, dette å kjenne på kroppen hvordan det er å dumme seg ut. «Det blir for dumt» er en kampanje som har en spiss kommunikasjon uten at det blir pekefinger. Bonus at det er fokus på flere transportmidler, som kjøretøy for russ og ikke minst el-sparkesykkel som er spesielt relevant for tiden

Juryens begrunnelse

2.plass – Fagjury

Drit i bilen. Du kommer deg hjem.

Andreplassen i DeathTrip 2021 går til «Drit i bilen. Du kommer deg hjem» fra Drømtorp videregående skole som vinner 15 000 kr. Kampanjen er laget av Daniela Lozano og Helena Lauvli.

Juryen synes kampanjen har mange gode elementer. De er effektive og engasjerer raskt. Kampanjen har en overraskende vri og viser en annen vinkling enn det vi vanligvis ser. Selv om du ikke kan gå på ski hjem, så bidrar «Drit i bilen. Du kommer deg hjem.» til å sette i gang tankegangen din, og assosiasjoner til kreative måter å komme deg hjem på. Kampanjen fokuserer ikke på alt som er feil, det man ikke bør gjøre. Den viser heller handlingsalternativer og forslag på hva som er lurt å gjøre, som er et veldig sterkt virkemiddel. Bonus for å benytte mange ulike kanaler og en Tik Tok oppfordring som inviterer til deltakelse/ interaksjon.

Juryens begrunnelse

3.plass – Fagjury

Full fart

Tredjeplassen i DeathTrip 2021 går til «Full fart» fra Sørumsand videregående skole som vinner 5000 kr. Kampanjen er laget av Silje Pedersen, Sofie Smeby og Alessandro Galella.

Juryen er spesielt imponert over teksten, det klare budskapet i låten, og den fengende melodien. Kampanjer som involverer målgruppen har som oftes større forebyggende effekt/påvirker i større grad. Ideen til en alkoholfri «beer pong» turnering i storefri er et smart kampanjeelement for å aktivisere målgruppen. Aktiviteten bidrar til å vise at det kan være like gøy med spill som er assosiert med rusmidler, «beer pong» i dette tilfellet, men uten alkohol. Denne turneringen blir brukt som et verktøy til å lære mer om ruskjøring. Elevene får teste promillebriller, temaet diskuteres og det dekoreres med bannere som viser til nettside og annet kampanjeinnhold. Det er en god idé å samle alt innholdet på en instagram konto, med link i bio til låten.

Juryens begrunnelse