DeathTrip-vinnere 2020

Her finnere du vinnerne av DeathTrip 2020. Vi kårer de tre beste forebyggende fyllekjøringskampanjene.

«Ikke kjør med ølbriller»

Vinneren av DeathTrip 2020 er «Ikke kjør med ølbriller» fra Elvebakken videregående skole.

Kampanjen inneholder en egenprodusert låt, musikkvideo, kortfilmer og Snapchat-filter.

Sangen gir assosiasjoner til en russelåt, og treffer på denne måten store deler av dagens ungdomsmiljø, samt at sangen kan spilles på russearrangement. Bruk av ironi og overdrivelse gir assosiasjoner til Freddy Kalas og TIX, noe som gjør at låten skaper oppmerksomhet og gir en stoppeffekt. Kampanjen spiller rett og slett på ungdommens premisser.

Kampanjen er laget av elevene Jacob Brattvåg Dahl, Mathias Sanchez Grav, Peder Eliot Langnes-Øyen og Emilie Midtby Karlsen.

«Kjøretur med døden»

Andreplassen i DeathTrip 2020 går til «Kjøretur med døden» fra Drømtrop videregående skole.

Kampanjen inneholder to filmer, to snutter til sosiale medier, tre plakater og tre merchandise-produkter.

Juryen legger til grunn at kampanjen har et tydelig budskap som skaper refleksjoner. Bidraget får frem alvoret i budskapet uten blod og gørr, og uten å vise visuelt at man setter seg inn i bilen og drikker. Videre sier juryen at kampanjen har en god stoppeffekt ved personifiseringen av «døden». Juryen tror bidraget har innvirkning på målgruppen da det på en tydelig måte kan vise en konsekvens av å kjøre ruset. Det er også en fin balansegang mellom humor og alvor, noe som er relevant mot ungdom.

Juryen likte spesielt filmene som var laget for sosiale medier, de er korte og presise.

Kampanjen er laget av David Bramslev.

«Blandevann»

Tredjeplassen i DeathTrip 2020 går til kampanjen «Blandevann» fra Sentrum videregående skole.

Kampanjen inneholder tre kortfilmer, tre plakater og tre forskjellige merch.

Juryen mener kampanjen er klar og tydelig i sitt budskap, samtidig som den er humoristisk. Ideen om å prøve og betale for drikke med førerkortet på Vinmonopolet ble særlig godt likt av juryen. Signalene kampanjen formidler er ikke til å misforstå – den bokstavelig talt viser at bil- og alkoholrelaterte produkter passer dårlig sammen.

Merch som flaskeåpner og wunderbaum ble også satt pris på av juryen, det er relevante produkter som ungdom kan være tilbøyelige til å bruke.

Kampanjen er laget av Renate Fjeld, Torstein Sanderud Nordgaard, Frida Rymoen, Malky Renate Frank og Anne Petra Øyen Jacobsen.

Årets plakatserie

«Vinneren av «Årets plakat» i DeathTrip 2020 går til «Prisen å betale» fra Elvebakken videregående skole.  

Juryens begrunnelse: Plakatserien fokuserer på de verst tenkelige konsekvensene og hvor mye det kan påvirke andre og ikke bare deg selv. Juryen liker denne vinklingen og at kampanjen understreker at man kan ta med seg uskyldige i dragsuget hvis man fyllekjører.

Portrettene er realistiske, personlige, og nære. De positive og glade uttrykkene til ungdommene på plakatene er en stor kontrast til det å miste et liv og noen du er glad i, og bruken av dette virkemiddelet gir inntrykk.

God bruk av retorikk, farge og komposisjon. Hashtags inviterer til å anvende konseptet digitalt og på flere ulike måter.

Prisen å betale er et bra slagord. Det maner til ettertanke: For hva er et menneske egentlig verdt?

Konseptet er godt gjennomført. Det er syv plakater som viser til ulike gjenkjennbare situasjoner vi er i gjennom hele året. Fra grilling, hyttetur, julebord, kinodate, påskefjellet, jentekveld og familiemiddagen. Det finnes ikke begrensinger for i hvilke situasjoner konseptet kan brukes. Kampanjen illustrerer at et liv kan gå tapt i trafikken hvor som helst og når som helst. Du, jeg, eller de vi er glad i kan bli et offer for fyllekjøring i trafikken. Man kan ikke velge bort hvem ofrene kan bli.

Kampanjen er laget av Agnete Ofstad, Jonas Lahlum og Pernille Christensen Westad.

Vinner av «Folkets favoritt»

Vinner av «Folkets favoritt» ble kampanjen «Kjøretur med døden» laget av David Bramslev fra Drømtorp videregående skole.

Kampanjen har blitt stemt frem av medelever, elever fra mange videregående skoler fra hele Norge og ungdommer i alderen 16 – 26 år. Målgruppen for ruskjøringskampanjene som er laget i DeathTrip er ungdommer. At det nettopp er ungdommer som har stemt frem vinneren, viser at «Kjøretur med døden» er en kampanje som treffer akkurat dem den skal treffe.

Noen av tilbakemeldinger fra andre elever og lærere var:

«God produksjonskvalitet og fine videoer. De er korte men går rett på sak på en svært effektiv og lur metode. CGI var også et godt virkemiddel. Merch og plakater var også av relativt høy kvalitet.

Likte at poenget fort kom frem og at det virket profesjonelt.

Godt skuespill, og lydkvalitet.

Denne traff virkelig. Finalisten benytter toner av humor for å bringe frem et viktig budskap. Imponert.

Kort og presis, treffer mottaker, uventet poeng, virkningsfullt, utfyllende kampanje med flere elementer.

Tydelig budskap.