«Kjip» kampanje er best i landet

Det er kjipt å kræsje på sofaen, men kjipere å kræsje i en ti tonns lastebil. Det kjipe, men humoristiske budskapet er kåret til Norges beste kampanje mot ruskjøring.

Det er kjipt å kræsje i fylla

– Fakta har makta! konstaterer Kamzy Gunaratnam. Varaordføreren ønsket velkommen til Oslo da skoleelever fra hele landet møttes for å konkurrere om hvem som har gjort den beste jobben for å holde unge sjåfører edru bak rattet.

 

Kjipt fra Ski

Best av alle er elevene på Drømtorp videregående skole på Ski.

Jack Nielsen, Brage Bergh, Ludvik Gulliksen og Ole B. Sætveit står bak en serie meldinger på film, tegneserier, plakater, krus og t-skjorter om hvor kjipt det er å betale for drosje hjem, vente på bussen eller våkne på sofaen hos venner. Men det er enda kjipere å betale for en likkiste, vente på ambulansen eller ikke å våkne i det hele tatt, fastslår de fire.

– Vi splitter opp og polariserer skikkelig. Det å sove på sofaen virker ikke så ille når vi ser de andre alternativene, fastslår Brage Bergh.

– Vi ønsker å fokusere på alternativet til fyllekjøring. Så er alt laget for å kapre oppmerksomhet. Folk sliter med å se halvannet minutt lange videoer med trist musikk. Vi holder dem på 20 sekunder. Det passer også bra på publiseringsplattformene, som er sosiale medier, forklarer han.

Alternativene er kjipt og kjipere, men seieren er verdt å glede seg over. Jack Nielsen (fra venstre), Brage Bergh, Ole B. Sætveit og Ludvik Gulliksen står bak Norges beste kampanje mot ruskjøring.

Konkurranse

Tegneserier, plakater, effekter og poster på sosiale medier bygger også opp under en konkurranse: Fyll ut selv: «Ja, det er kjipt å …, men det er kjipere å …». Vinneren får meldingen sin laget som reklamefilm.

– Flere av de 11 kampanjene som er levert i finalen, vil garantert bli brukt. Alle kampanjene er gode, og nivået er høyt, sier Stig Eid Sandstad. Han var juryleder på DeathTrip, den årlige konkurransen i regi av Ung i Trafikken – ingen venner å miste.

 

Mareritt

Herman Dahl på Elvebakken videregående skole i Oslo fikk andrepremien. Han sammenligner fyllekjøring med et mareritt.

– Jeg spiller på følelsen av det å miste et familiemedlem eller en venn og fokuserer på de livsfarlige konsekvensene av det å kjøre i beruset tilstand, forteller han. Hovedpersonen i filmen Instagram- og Snapchat-kampanjen hans kommer hjem med blod i ansiktet og uten kameraten.

På film har Herman Dahl blitt drept av kameraten. I virkeligheten smiler han for andreplassen i årets DeathTrip-konkurranse.

Men det mangler ikke på humoren i den alvorlige kampanjen til Dahl, heller. Blant effektene han vil lage, er sokker, fordi det er de som sitter nærmest gassen når du kjører bil. På forsiden er det trykt et hjerte og «Kjør edru», på baksiden er hjertet knust og meldingen lyder «fyllekjøring er et mareritt». Dessuten kommer «ikke drikk og kjør»-budskapet på trendy japansk øverst på sokkene.

 

Det siste valget

Også tredjeplassen i DeathTrip gikk til Drømtorp. Ida Helen Husby, Peder Blümlein og Karoline Østli Erevik viser på filmer, plakater og t-skjorter hvordan du tar 35 000 valg om dagen. Ett av dem kan være om du skal kjøre hjem etter at du har drukket.

Valget om å kjøre hjem kan fort bli det siste, peker Ida Helen Husby (til venstre), Karoline Østli Erevik og Peder Blümlein på.

– Vi vil vise at valgene varierer i viktighet. Ikke la det viktigste valget være det siste, oppfordrer Peder Blümlein.

– Mange kampanjer bruker ganske grusom statistikk om fyllekjøring. Vi valgte å se det fra en litt annen vinkel. Ikke det som skjer etter fyllekjøringen, som er ganske grusomt, men det som leder opp til det og å vise at valgene har konsekvenser.